4 tips om lekkernijen op het werk te laten staan
Fit & gezond,  Lijstjes

4 tips om lekkernijen op het werk te laten staan

Follow my blog with Bloglovin

Nu het zonnetje lekker schijnt en de temperatuur omhoog is gevlogen, lijkt de zomer ineens erg dichtbij. Tijd om even extra hard aan de slag te gaan om in die bikini te passen!

Het is al lastig genoeg om te letten op wat je eet en een gezonde levensstijl vol te houden, zonder dat je voor allerlei verleidingen komt te staan. Gedurende de week zijn er in mijn geval meerdere momenten dat ik de keuze moet maken: neem ik dit wel of neem ik dit niet. Als ik alles zou eten wat voor me neer wordt gezet, zou ik al tonnetje rond zijn :-). Met name op het werk is dit altijd erg lastig.

Tips om deze verleiding van lekkernijen toch te weerstaan:

  • Neem eten mee voor de hele dag waar je ook voldoende aan hebt. Wat als je bijvoorbeeld je lunch niet meeneemt? Wanneer je collega’s dan besluiten een lekker broodje te halen, is de verleiding erg groot. Jij moet tenslotte ook nog eten, dan kan je toch wel mee doen?
  • Maak keuzes. In sommige weken komt het voor dat er wel drie keer gebak staat. De ene collega is jarig, de ander is zoveel jaar in dienst en ‘oh, ja jullie hebben ook goed gepresteerd’. Voor je het weet eet je vrolijk mee en heb je drie gebakjes weggewerkt. Maar de keuze om vandaag dat gebakje wel te nemen, en morgen over te slaan.
  • Bedenk of je er echt zin in hebt. Voordat je iets gaat eten, is het goed te bedenken of je echt zin hebt in hetgeen wat voor je staat. Ik beslis vaak in 1 seconde of ik iets wel of niet wil en voor ik het weet heb ik het al opgegeten. Achteraf denk ik best vaak, waarom at ik dat? Ik had er helemaal geen zin in! Kleine moeite om dat te voorkomen en gewoon even te bedenken of je het wel of niet wil.
  • Pas aan. Wanneer je de keuze maakt om dat gebakje te eten, is het goed om bijvoorbeeld je lunch er op aan te passen. Waarschijnlijk zit je sowieso nog best vol, maar als je en dat gebakje eet en dan ook nog dat luxe broodje, is het natuurlijk dubbel op. Ook hier geldt, denk er gewoon even over na.

Nou ben ik zelf geen ster in keuzes maken en kan ik de verleiding vaak niet weerstaan. Bij mij op het werk wordt niet voor niets gezegd dat je eerste maanden standaard een paar kilo aankomt. Wij hebben met regelmaat gebak, chocola, gaan lekker ergens lunchen, nemen een blikje fris of trekken bij de vrijdagmiddagborrel toch die zak chips open. Eén van die dingen is leuk, maar alles bij elkaar is natuurlijk hopeloos. Tijd dus om zelf deze tips ook toe te passen!

Wat doen jullie om niet altijd in de verleiding te komen?

2 Reacties

  • Wilma

    Leuk stuk Mariska, ik herken het enorm. Er kan elke dag op het werk wel wat gevierd worden, Gelukkig hebben mijn collega’s bedacht dat niet iedereen apart hoeft te trakteren en trakteren de mensen die in een bepaalde maand jarig zijn gezamenlijk. Zelf trakteer ik op zowel een koek als een stuk fruit, zodat mensen een keuze kunnen maken. Het is natuurlijk niet sociaal wenselijk om een traktatie af te slaan.
    Jouw tip: “Bedenkt of je echt zin hebt” is wat mij betreft de beste tip, soms heb je het eten al in je mond voordat je er echt over hebt nagedacht of je de behoefte wel hebt. Wees bewust van deze impulsen en houd ze ondert controle. Wat ik wel eens begrepen heb is dat wij signalen van dorst soms opvatten als honger. Misschien een idee om, voordat je het gebakje eet, een glas water te drinken of loop nog even weg van het gebak om rustig over je keuze na te denken.

    • Mariska

      Ah das fijn dat je collega’s dat in ieder geval doen 🙂 Bij mij vergeten ze met elkaar af te stemmen en hebben we ineens 3x gebak in één week…
      Aangezien ik al-tijd te weinig drink zal dat bij mij nog wel eens een goed idee kunnen zijn, haha.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!