Eten plannen in combinatie met personal body plan

Twee maand terug, schreef ik een artikel over het plannen van eten. Dit was nog voor dat ik aan personal body plan begon. Inmiddels is plannen niet meer iets wat ik alleen doe omdat ik nou eenmaal zo ben, maar ook omdat het een soort van nodig is.

Om de juiste voedingswaarden te behalen moet ik per dag plannen wat ik eet, zodat ik overal ‘groene’ balkjes kan behalen. Inmiddels heb ik mijn werkwijze dus iets aangepast.

Zondagavond

Meestal begin ik nu zondagavond met plannen. Ik houd rekening met de dingen die ik de komende week heb: staat er een lunch gepland, gaan we uiteten of is er iets waar ik geen invloed op heb?

Vervolgens plan ik mijn dagen in. Ontbijt en lunch zijn meestal wel ongeveer gelijk, waarbij ik een enkele keer varieer met beleg (het moet ook lekker zijn!). Dit pas ik meestal aan op het avondeten. Dit is dan ook een van de dingen die ik als eerste invoer. Wanneer ik de drie ‘hoofdmaaltijden‘ heb ingepland, vul ik de tussendoortjes in. Wanneer ik nog wat eiwitten nodig heb, bestaat dit uit kwark of kipfilet, voor de koolhydraten bijvoorbeeld nog rijstwafels en verder groenten en fruit. Een beetje afhankelijk van wat nog kan. In druiven zitten bijvoorbeeld vrij veel koolhydraten, dus dan kies ik er soms voor om deze weg te laten.

Uiteten

Uiteraard kan ik uiteten gaan en ergens lunchen niet echt plannen (en dat wil ik ook niet!). Wel kan ik er rekening mee houden door voor de andere twee maaltijden iets te kiezen met weinig koolhydraten. Meestal doe ik dat dus ook. Een hele enkele keer houd ik er geen rekening mee en kom ik dus ontzettend over mijn koolhydraten heen. Gelukkig is dat geen ramp, en zijn de calorieën het belangrijkste. En zowel, tja je leeft natuurlijk ook maar 1 keer :-).

Voedingswaarden

Naast dat ik mijn eten nu nog beter plan, kijk ik ook beter naar de voedingswaarden. In een salade voeg ik bijvoorbeeld meer kip toe of bijvoorbeeld cottage cheese om aan de eiwitten te komen. Eerder dacht ik daar geen seconde over na. Het plannen maakt het daardoor iets ingewikkelder maar je krijgt wel direct ook meer variatie. Interessant dus!

App

Voor het inplannen van mijn eten maak ik nu gebruik van de Personal Body Plan app, maar je kan hier ook een andere app voor gebruiken. Een voorbeeld hiervan is MyFitnessPall (deze kan ook via de website). Je kan dan precies zien welke voedingswaarden je binnen hebt gekregen en hoeveel je daar nog van moet. Handig! Op die manier weet je precies wat je kan eten en dat maakt het plannen juist makkelijker.

 

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!