Fitbit flex 2
Fit & gezond

Fitbit Flex 2: mijn indruk

Ergens in augustus vorig jaar, besloot ik dat het tijd werd voor een Fitbit. Hup, met mijn kont van de bank af en stappen zetten. Mijn vriend had eerder al een paar maanden een Fitbit van zijn werk geprobeerd en dat was hem opzich goed bevallen. Tijd dus om er één aan te schaffen.
Op het moment dat ik dat besloot, zou ook bijna de Fitbit Flex 2 uitkomen, dus heb ik er uiteindelijk voor gekozen nog even geduld te hebben. In oktober heb ik dus uiteindelijk de Fitbit Flex 2 aangeschaft.

Fitbit flex 2

Je kan hem meenemen in het zwembad (en dus onder de douche), hij geeft verschillende notificaties én voor mij belangrijk: ik kan mijn horloge er nog bij dragen. Als je een andere Fitbit neemt, heb je ook met hartslagmeter en registratie van het aantal trappen dat je loopt. Echter, is deze ook meteen groter (en duurder) en met een digitaal schermpje waarop je altijd de tijd ziet (en direct het aantal stappen kan zien). Hartstikke leuk, maar voor mij te groot. Daarom heb ik voor deze dunnere en iets elegantere variant gekozen.

Gebruik

Ik vind het echt een ideaal ding! Ik merk amper dat ik hem om heb (ook niet met slapen), hij doet wat hij moet doen, en via de app kan ik alles makkelijk aflezen. Hij kan ongeveer 3/4 dagen mee en ik laad hem dan meestal ’s nachts of in de auto op. De signaaltjes elk uur wanneer ik nog geen 250 stappen heb gezet, maken pijnlijk duidelijk dat ik dan niet genoeg bewogen heb. Dan weet ik ook, werk aan de winkel. Prettig!

Resultaten

Het mooiste zou natuurlijk zijn, als ik nu kon zeggen: wauw! ik ben hierdoor echt veel meer gaan lopen! Helaas, dat is niet waar. Wel ben ik me er een stuk bewuster van geworden en loop ik liever naar het station, dan dat ik de auto pak. Ik ben zelfs al een keer lopend naar de sportschool gegaan (dan had ik dat stukje cardio meteen gehad).

Stappen

stappenGemiddeld gezien ‘moet’ je normaal gesproken 10.000 stappen per dag nemen. Waarom dit precies 10.000 moet zijn, weet ik niet. Maakt me ook niet uit. Het zal er in ieder geval voor zorgen (in mijn geval) dat je meer moet bewegen dan je nu doet. Na een testje in de Fitbit app is mijn doel ingesteld op 8.000. Over het algemeen zit in mijn hoofd dat ik graag de 10.000 haal, maar met 8.000 ben ik al blij.

Zoals je ziet…. 8.000 is ook al een uitdaging! In de maanden dat ik mijn Fitbit draag is het mij maar 1 maand gelukt om gemiddeld op dit aantal te komen! Daar schrok ik wel van. Ik had gedacht dat dit hoger zou liggen. Ik heb een zittend beroep en heb dagen dat ik nog geen 3.000 heb gedaan, maar ik had gehoopt dat het gemiddeld goed zou komen. Als ik in zoom per week zie ik dat mijn gemiddeld vaak op rond de 7.000/7.500 ligt. Dat is nog enigszins positief.

 

Actieve minuten

Actieve minuten

Fitbit ziet graag, dat jij per dag minimaal 30 minuten actief bent. Wat precies tot ‘actief’ wordt benoemd weet ik niet (althans, niet waar de grens ligt). Wel weet ik, dat als ik een stuk wandel (zoals bijvoorbeeld naar het station) hij dit als actief ziet. Waarschijnlijk omdat ik dan bewust even flink aan de wandel ga en een tijdje onafgebroken loop. Helaas, zijn mij gemiddelden hiervoor ook niet echt fantastisch! Haha. Op de dagen waarop ik sport kom ik al gauw tot een uur actief bewegen, maar op andere dagen kan dit maar zo 0 minuten zijn. Overigens, als je Body Pump o.i.d. doet rekent hij dit ook niet als actieve minuten. Dit komt waarschijnlijk doordat je verder gewoon stil staat.

 

 

 

Slapen

Slapen

Voor de mensen die mij een beetje kennen, zal dit resultaat niet verbazen. Gemiddeld slaap ik meer dan 8 uur per nacht! Het mooie is dus, dat er nog genoeg nachten zijn waar dit aantal hoger ligt. In Januari zit een klein piekje maar dat komt denk ik doordat ik toen op vakantie ben geweest. Heb ik lekker wat langer geslapen.

Mijn gewenste gemiddelde staat op 8 uur en 30 minuten slaap. Niet omdat dat moet, maar omdat ik dat zelf heb ingesteld. Met 8 uur en 4 minuten ben ik dus dik tevreden!

Misschien moet ik overwegen iets minder te slapen zodat ik meer tijd heb om stappen te zetten, haha.

 

 

De komende maanden

Tot nu toe ben ik er nog steeds erg blij mee! Ik ben niet ineens 10.000 stappen per dag gaan lopen maar ben me er wel meer bewust van. De challenges die je kan doen zijn leuk (en confronterend) en dat maakt wel dat je er nog beter op let. En als je een dag flink aan het bewegen bent tijdens bijvoorbeeld een citytrip, is het ook leuk om te zien wat dit moet de cijfers. Mijn record aantal stappen ligt op 22.258! Dat is nog eens een mooi aantal.

Gebruik jij ook een stappenteller en wat zijn jouw ervaringen?

Wil jij ook graag je stappen bijhouden en jezelf motiveren? Je kan ze hier vinden in verschillende kleuren!

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!