Personal Body Plan
Persoonlijk

Mijn personal body plan – hoe is het gegaan?

Leuk zo’n blog, maar dat betekent ook: wie A zegt moet ook B zeggen. Met de billen bloot dus (niet letterlijk gelukkig, haha). Ergens in mei/juni vertelde ik over de start van mijn Personal Body Plan en over de reden en de inhoud hiervan. Ik heb daarna nog een keer verteld dat ik in een dipje zat, maar dat ik daar stiekem niet meer uitgekomen ben, heb ik achterwegen gelaten. Van de week liet ik al wat doorschemeren in mijn vorige blog.

Wat was Personal Body Plan ook alweer?

In mijn blog over Personal Body Plan (pbp) heb ik uitgebreid uitgelegd wat het precies inhoudt en waarom ik er aan ben begonnen. Nog even een kleine samenvatting 🙂 Bij het volgen van Personal Body Plan krijg je een half jaar lang een coach, trainingsschema’s, gedragslessen en voer je je eten in. Doel is hierbij om de beste versie van jezelf te worden en uiteraard door al het trainen en bewustwording zal dit ook wat doen met je lichaam.

Mijn Personal Body Plan

In juni ben ik vol goede moed begonnen. Het trainen ging goed, ook in combinatie met het eten. Ik zag echt al super snel resultaat en dat is natuurlijk altijd een leuke motivatie om door te gaan. De zomer is zeker wel een lastige periode maar als je het zo bekijkt, is er altijd een reden waardoor het lastiger is.

Ergens eind augustus raakte ik mijn motivatie om te sporten een beetje kwijt. Voor pbp hoor je 3 of 4 keer per week te sporten. In combinatie met mijn blog waar ik graag voor wilde schrijven, de gesprekken die we op dat moment hadden over mijn nieuwe baan, en de momenten dat ik stiekem al wat werk deed voor mijn nieuwe baan, maakte dat ik het sporten een beetje liet gaan. Ik weet best dat sporten juist in drukke momenten energie kan geven en dat het soms juist goed is. In mijn geval is dat juist een van de eerste dingen die ik laat vallen. Helemaal als ik het druk heb in mijn hoofd, voelt dat als extra druk.

Het eten bijhouden en de juiste dingen eten heb ik nog wel een tijdje vol gehouden, maar na verloop van tijd werd ook dat steeds minder. Het moment dat ik de meldingen van de personal body plan app heb uitgezet en mijn schoonzus zich afvroeg waarom ik nooit meer praatte, was denk ik wel het moment dat ik echt gestopt was. En gewoon lekker iedereen negeren die er iets over wilde zeggen was een stuk makkelijker dan toegeven dat ik geen zin meer had.

Heb ik mijn doel bereikt?

Mijn voornaamste doel was bewustwording en kennis krijgen over voeding en sporten. In dat opzicht: ja, deels. Ik heb meer kennis over gekregen en weet wat beter wat ik moet doen als ik in de sportschool ben. Uiteraard deed ik dit deels met de verwachting dat dit ook iets zou veranderen aan mijn lichaam, en die verandering was er, maar is inmiddels niet meer echt zichtbaar. In dat opzicht dus, nee.

De lijstjes, het plannen: dat ben ik natuurlijk ten voeten uit. Ook dat heb ik een klein beetje gelaten maar ik weet dat ik het wel prettig vind als ik dat wel heb. Dat zal vanzelf wel weer komen op het moment dat ik zelf weer wat rustiger ben.

Personal Body Plan is een levensstijl en dat zou dus betekenen dat ik dit ook op langere termijn zou moeten doen omdat het niet een kwestie van volhouden is maar omdat het gewoonte zou moeten zijn. Dat is voor mij nu niet het geval, maar ik hoop (en denk) dat er wel kleine veranderingen zijn geweest en ik soms andere keuzes maak.

Nieuw jaar, nieuwe kansen! We zullen zien wat 2018 op het gebied van sport, voeding en levensstijl gaat brengen. 

 

4 Reacties

  • jorinde

    Dat sporten laten varen als je het druk hebt, klinkt mij heel bekend in de oren. Maar je zal vast en zeker tips en tricks hebben opgedaan (en onbewust toepassen) in je leven. Ik zit er nu al weer tegen aan te hikken, maar wil volgende week echt beginnen met een les bodypump. Hopelijk rol ik er op die manier ook weer een beetje in!

    • Mariska

      Ja snap ik! Het is toch elke keer weer een drempel… en meestal als je eenmaal gaat ben je alleen maar blij dat je gegaan bent. 🙂 Succes!

  • evelien

    wat goed zo’n personalplan! Ik ben er nu ook mee bezig, niet zo’n plan maar een schema. Het is inderdaad echt een ritme wat je erin moet krijgen.
    Liefs,
    Evelien

    • Mariska

      Ja, maar met een plan lukt het vaak wel iets beter. Dat is dan toch die stok achter de deur die we kennelijk nodig hebben…. Succes! 🙂

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!