ontbijt
Fit & gezond

Ontbijttip – Zelfgemaakte muesli

Eerder bestond mijn ontbijt elke ochtend ui drie boterhammetjes met hagelslag. Niet echt het meest gezonde dat je kan bedenken. Los van dat het niet heel gezond is (daar kon ik best mee leven) merkte ik ook dat ik altijd honger had. Ook na die drie boterhammen wilde ik om 10 uur weer wat eten. Dat is nog steeds niet helemaal weg, maar ik merk wel dat wanneer ik meer eiwitten eet (kwark dus) ik minder snel honger heb. Vandaar dus dat ik nu met regelmaat ’s ochtends kwark eet tijdens mijn ontbijtje.

Gewoon alleen kwark word ik niet zo wild van. Muesli uit de supermarkt is over het algemeen ook niet erg gezond (alsnog veel suiker). Dus toen ben ik zelf aan de slag gegaan. En lekker dat het is!

Mijn zelfgemaakte muesli

  • havermout
  • zonnebloempitten
  • cacao poeder
  • eventueel honing

That’s it! Meer gebruik ik niet. Volgens het recept dat ik destijds ergens vandaan heb getoverd, hoort er ook aardig wat honing doorheen. Inmiddels laat ik dat achterwege, omdat dat alsnog weer extra suikers zijn. Ik eet muesli altijd in combinatie met andere dingen, en dan is die extra suiker echt niet nodig.

Ik maak het altijd in het voren en gebruik dan over het algemeen een heel pak havermout. Daarnaast gooi ik hier een lading zonnebloempitten doorheen, en tot slot pure cacao poeder. Daarna moet het nog eventjes in de oven. Ik heb wel eens gedacht; ach waarvoor dat dan? Maar als je het niet doet, blijft het echt een beetje slapjes. Als je het dan ook nog door de kwark doet, wordt het helemaal een beetje een slappe bende. Ik heb hier een grote ovenschaal voor gebruikt, in de oven gegooid (niet te warm) en af en toe een beetje mixen. Klaar is de muesli!

Goed af laten koelen en in een leuke pot doen. Hartstikke lekker!

Mijn ontbijtreceptje

Meestal maak ik voor mijn ontbijt het volgende:

Een lekker gevuld bakje waar je ook echt wel vol van raakt! Ik snap natuurlijk zelf ook wel dat vanille kwark minder goed is dan gewone kwark. Dus de laatste tijd neem ik soms ook gewoon magere Franse kwark. Omdat ik dit minder lekker vind gooi ik er alsnog wel suiker doorheen. Het is dan maar de vraag wat gezonder is 🙂

 

Wat is jullie echt ontbijttip?

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!