personal body plan
Fit & gezond,  Persoonlijk

Mijn personal body plan

Vorige week ben ik samen met mijn schoonzus begonnen aan Personal Body Plan. Spannend!
Voor degene die totaal gemist hebben wat dit is, zal ik het eerst even uitleggen:

Personal Body Plan is ‘Jouw Online Personal Trainer, Lifestyle Coach en Voedingsdeskundige in één, waar je 24/7 toegang tot hebt’. Met Personal Body Plan krijg je een op maat gemaakt plan, gebaseerd op de vier kernelementen gedrag, voeding, training en herstel.

Het programma duurt (minimaal) zes maanden, waarbij je hulp krijgt van een coach. Hij/zij helpt je bij je voeding en bij het sporten. Zij geven zelf aan dat de duur van minimaal zes maanden nodig is om een blijvend resultaat te kunnen garanderen en je echt te richten op het veranderen van je levensstijl. Zij benadrukken ook echt dat het om een levensstijl gaat en niet om een dieet.

Waarom ik aan Personal Body Plan ben begonnen

Dat is natuurlijk direct de volgende vraag! Allereerst: ik ben niet begonnen omdat ik mezelf te dik vind. Ik weet dat er mensen zullen zijn die vinden dat ik slank ben (vind ik zelf ook hoor) en dat het dus nergens voor nodig is. Als het puur om een dieet zou gaan, ben ik het daar volledig mee eens.

Maar dat is het niet.

Ik twijfelde al lang om mee te gaan doen aan Personal Body Plan, maar de kosten en het onbekende hielden mij een beetje tegen. Lukt dat wel, kan ik het wel? Door mijn schoonzus en een leuke actie (1 maand gratis jahoee!) zijn we nu toch overstag gaan.

De beste versie van je zelf

Zoals PBP aangeeft wil ik namelijk graag de beste versie van mijn zelf worden. En dat betekent niet dat ik er 10 kilo afwil maar wel dat ik ook meer kennis wil hebben. Ik weet best dat een pizza niet een gezonde keus is, maar wat is dan wel een gezond alternatief? En wat kan ik dan het beste eten, en waar heeft mijn lichaam behoefte aan? Samen met je coach ga je hiermee bezig en dat vind ik heel erg interessant!

Daarnaast had ik geen idee wat ik moest doen in de sportschool, en was ik dus meestal druk bezig met de groepslessen. Lekker veilig, want ik kon gewoon van een afstandje de trainer na doen. In een grote groep viel het dan ook niet op wat ik deed, en smokkelen met de gewichten lukte ook nog wel. Zeker een fijne vorm van sport, maar ik wilde wel graag meer doen. De zeldzame keer dat ik wel in de fitnessruimte te vinden was, bleef ik ver bij het krachthonk vandaan en deed ik vaak alleen wat cardio en een paar apparaten. Bij Bootcamp kwam ik er al achter dat ik met gewichten echt wel leuk vond, maar hoe ik dat in de sportschool moest aanpakken? Geen idee.

Met Personal Body Plan hoop ik dus meer kennis te krijgen over voeding en sport en dit te kunnen gebruiken om de beste versie van mijzelf te worden.

Hoe werkt Personal Body Plan?

Vanaf dag 1 krijg je een coach toegewezen waarmee je via de portal contact hebt. Met je coach bespreek je de doelen, mogelijkheden, wensen en jouw persoonlijkheid. Vooraf is er aan de hand van je gewicht, doel en lengte ‘bepaalt’ hoeveel kcal je lichaam nodig heeft. Ook de voedingswaarden zijn hierbij aangegeven. Uiteraard is dit verschillende voor een trainingsdag en een niet-trainingsdag.

Gedurende de dag vul je je voeding in en krijg je aan de hand van grafiekjes te zien hoeveel je nog mag hebben. Super handig :).

Daarnaast krijg je een trainingsschema met filmpjes. Je moet het uiteraard nog steeds zelf doen, maar door de filmpjes heb je wel een idee hoe je de oefening moet uitvoeren. Als je daar vragen over hebt, kan je ook bij je coach terecht.

Verder is er elke dag een gedragsles waarbij er bepaalde onderwerpen worden besproken. Het zet je even aan het denken en vaak hoort er ook een challenge bij, waarbij je een vraag moet beantwoorden. Je coach gaat hier vervolgens dan weer mee aan de slag.

Werkt dat nou echt?

Ik heb geen idee! Ik vind het altijd prettig als er structuur in zit dus ik word er helemaal blij van dat ik een mooi trainingsschema heb gekregen. Daarnaast is het overzichtelijk hoeveel ik eet en wat ik nog kan eten (dat is overigens best veel als je het goed doet). Het is een stukje bewustwording wat ik wel prettig vind, en ik hoop de komende maanden alleen nog maar meer te leren. Dat gaat vast helemaal goed komen!

Belangrijkste is wel dat je het ook niet als een dieet ziet en gewoon kan blijven genieten. Afgelopen weekend had ik een BBQ en heb ik gewoon lekker een gebakje gegeten en wat vlees gehad. Maar ik denk (nu al) wel beter na over de keuzes! Heb ik echt zin in dat glas wijn (als je weet hoeveel kcal het is en het moet invoeren, ben je er meteen wel klaar mee haha!)? Ik vind dat je zeker moet blijven genieten (anders houd je de levensstijl ook nooit vol) maar goede keuzes maken is en blijft belangrijk.

Week 1 hebben we in ieder geval overleeft 🙂 Op naar de komende weken!

Hebben jullie al ervaring met Personal Body Plan of een soortgelijk programma?

5 Reacties

  • Donna

    Klinkt heel interessant dit! Ik werk wel met een personal trainer bij de sportschool, maar eet veel te graag nog lekkere (ongezonde) dingen, dus ik weet niet of ik dit zou kunnen volhouden. Succes in ieder geval!

    • Mariska

      Snap ik! Ik ook hoor 🙂 maar de bedoeling is ook dat dat nog gewoon moet kunnen… als het maar in balans is. Ik heb ook gewoon chipjes en chocola gehad en binnen de kcal gebleven.

    • Mariska

      Snap ik! Ik ook hoor 🙂 maar de bedoeling is ook dat dat nog gewoon moet kunnen… als het maar in balans is. Ik heb ook gewoon chipjes en chocola gehad en ben binnen de kcal gebleven.

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!