sporten
Fit & gezond,  Persoonlijk

Sportschool vs. Bootcamp

Over het algemeen, ben ik niet iemand die sporten he-le-maal fantastisch vind. Ik ben het er wel mee eens dat je meestal een prettig gevoel hebt na het sporten. En er zijn ook echt wel dingen die ik leuk vind. Alleen, het plezier dat ik vroeger had met sporten (zoals bij dansen) heb ik bij de meeste sporten echt niet. Vandaar ook dat ik altijd op zoek ben naar een sport waar ik helemaal weg van ben. Het maakt het toch een stuk makkelijker als je er echt veel plezier aan hebt.

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen aan Bootcamp. Wij waren net verhuisd en in onze nieuwe woonplaats kende ik niet heel veel mensen. Vandaar dat bootcamp mij een goed idee leek. Lekker buiten bezig zijn en direct ook nieuwe mensen leren kennen. Fijn! Bij de bootcamp waar ik heen ging, kon je 3x per week heen. 2 avonden en op de zaterdagochtend. Dit heb ik tot.. november denk ik gedaan. Daarna ben ik weer gestopt.

Sinds een maand of 2 ga ik weer naar sportschool en volg ik daar groepslessen. Inmiddels ga ik met het meeste plezier naar Body Attack, Body Pump en Sh’bam. De eerste twee weken ging ik gewoon naar het fitness gedeelte, maar dat vind ik wel lastig om vol te houden in mijn eentje. Ik weet dan niet precies wat ik moet doen, en haak dan eerder af.

Mijn ervaring met bootcamp

Vanaf begin af aan vond ik bootcamp echt ontzettend leuk. Je bent lekker buiten bezig en het is een combinatie van cardio en spieren. Doordat je een uur en een kwartier op pad bent ben je lekker een tijd bezig en gebruik je alle spiergroepen. In het begin was het voor mij echt aanpoten. Met name bij het cardio gedeelte kon ik de rest echt niet bijhouden en was ik uitgeput van de stukken die we moesten rennen tussen de oefeningen in. Doordat ik dan amper tijd had op adem te komen, ging ik meteen door naar de oefening en dan weer rennen. In het begin een ware hel 🙂 Ik merkte wel al snel verbetering en vond het leuk om dat verschil te zien. Ik had ook regelmatig ontzettende spierpijn!

Voordelen bootcamp
  • Je bent lekker buiten aan het sporten! Weer of geen weer, je hebt direct een frisse neus 🙂
  • Er is (over het algemeen) altijd een trainer bij die in de gaten houdt of je de oefeningen op de juiste manier sport
  • Je traint zowel je spieren als je conditie
Nadelen bootcamp
  • In mijn geval kon het maar 3x in de week op vaste tijden. Als ik één van die momenten niet kon, kon ik dus al niet meer 3x sporten.
  • Als je graag meer aan je spieren wil doen is er relatief veel cardio

Mijn ervaring met groepslessen

Inmiddels ben ik er achter dat het bij groepslessen erg belangrijk is wie het geeft en wat de les inhoudt. Bij de sportschool waar ik nu sport geven ze vanuit Les Mills en gaan ze lekker de hele les door. Ik heb ook al wel eens gehad (bij andere sportschool, zonder les mills) dat ze maar willekeurig wat liedjes kozen en dat je dus nooit wist wat je kon verwachten. Bij de lessen die ik nu volg zit het tempo er altijd goed in. Geen onnodige pauzes en de muziek gaat gewoon lekker door. Ook de afwisseling in lessen vind ik fijn! Bij bodypump heb ik echt wel spierpijn na een uur trainen terwijl Body attack en Sh’bam meer uithoudingsvermogen is (en een beetje spieren). Tot nu toe vind ik het nog erg leuk.

Voordelen groepslessen
  • Meestal worden er de hele dag door groepslessen gegeven. Altijd een moment dat je kan gaan!
  • Ook bij storm of een fikse hagelbui kan jij lekker je oefeningen doen
  • Het is afgebakend een uur. Een uur knallen en je bent weer klaar voor vandaag.
  • Genoeg afwisseling in soorten lessen!
Nadelen groepslessen
  • Vaak volgen ze een programma van drie maand, dat kan gaan vervelen
  • Je staat met nog 20/30 man in dezelfde ruimte te zweten (ook in de zomer met 25 graden)

Mijn ervaring met fitness

Opzich heb ik ook al meerdere maanden wel gewoon fitness gedaan en lukte mij dat redelijk. Echter, heb ik geen flauw benul wat goed is om te doen wanneer ik alleen ben. Dat houdt meestal in dat ik dan begin met cardio, een paar apparaten doe en dan denk: ehm en nu? Ik heb een tijd met vriendinnen gesport en dan spoorden we elkaar wel aan of wist er altijd wel iemand een oefening. Dat hielp voor mij wel. Nu ik weer alleen ga is dat dus niet echt een optie. Zelfs met een schema weet ik het al snel niet meer of vind ik na een halfuur ook al dat ik veel heb gedaan (absoluut niet dus haha).

Voordelen fitness
  • Heel gericht trainen. Als jij liever buikspieren doet, doe je buikspieren. Meer cardio? Dan doe je cardio.
  • Binnen de openingstijden van de sportschool kan jij altijd lekker sporten. Niet gebonden aan tijden van lessen.
  • Je kan goed trainen samen met iemand anders
Nadelen fitness
  • Over het algemeen is er minder goede begeleiding (tenzij je bij een dure sportschool bent)
  • Je moet zelf heel goed weten wat je voor oefeningen etc. wil gaan doen
  • Zonder doorzettingsvermogen haak je bij fitness denk ik snel af!

Wat werkt voor mij?

Op dit moment volg ik alleen nog maar groepslessen maar over een halfjaartje kan dat wel weer anders zijn! Groepslessen en bootcamp staan voor mij wel bovenaan. Helemaal nu het weer lekker weer is, is bootcamp echt wel een goede optie. Voor nu houd ik het nog even weer alleen bij de groeplessen..
Wat is jouw favoriet? 

 

 

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.