structuur
Lijstjes,  Persoonlijk

Structuur wanneer je ineens geen structuur meer hebt

Dat ik blij word van lijstjes en structuur, is volgens mij geen geheim meer. In mijn blogs heb ik al meerdere malen tips gegeven over hoe je kan zorgen voor structuur en wat de beste manier is om goede lijstjes bij te houden. Afgelopen week, toen ik weer bezig ging met mijn blog, realiseerde ik me: ik heb zelf echt totaal geen structuur meer. Mijn oud-collega was laatst al verbaast toen ik zei dat ik geen lijstjes had, en ze heeft gelijk. Mariska zonder lijstjes en structuur is best een beetje gek.

Ongestructureerde werktijden

De grootste basis qua structuur, is natuurlijk weg gevallen met mijn nieuwe baan. Geen standaard werktijden meer van half negen tot half zes. Ik werk niet meer standaard van maandag tot en met vrijdag, en mijn vrije dagen kunnen nu op elke willekeurige dag van de week zijn. Ik ben niet meer standaard elke avond vrij van mijn werk en ook de weekenddagen moeten anders gepland worden. Geen probleem, het geeft ook juist veel vrijheid en mogelijkheden, maar de structuur is er wel uit.

Eten

Eerder gaf ik al aan dat het best nuttig kan zijn om goed vooruit te plannen, wekelijkse boodschappen te doen en je (avond)eten in te plannen. Voor mij geeft het rust en duidelijkheid op het moment dat ik dit geregeld heb. Naast de rust, is het voor mij vaak ook gezonder. Wanneer ik last minute nog eten moet regelen is de kans een stuk groter dat ik voor ongezond en makkelijk ga. Ik heb dan vaak al gewoon honger, geen geduld en vaak ook geen zin. Nu ik onregelmatige werktijden heb, merk ik dat ik het plannen ook een beetje heb laten zitten. Vaak werk ik twee of drie avonden in week, en wanneer we bijvoorbeeld ook een avond eten bij één van onze ouders, zijn we niet vaak (samen) met het avondeten thuis. Je zou denken: juist lekker makkelijk toch? Is het ook, maar ik plan niet meer zo goed. Irritant? Ja. En ook nog eens niet heel erg gezond.

Geen lijstjes

Het moment dat ik niet kon slapen omdat er nog 100 dingen door mijn hoofd spookten die ik moest doen, realiseerde ik het: ik heb geen lijstje. En daar gaat het direct fout. Het blijft in mijn hoofd spoken, ik vind dat ik het moet onthouden en vergeet daardoor de helft. Doordat ik op de werkvloer sta en ook kantoorwerkzaamheden heb, kunnen er best drie dagen zitten tussen mijn kantoordagen. Dat betekent nu dat ik drie dagen lang iets probeer te onthouden en vervolgens waarschijnlijk vergeet. Allesbehalve ideaal. De afgelopen drie en halve maand heb ik misschien drie keer een lijstje gemaakt. Huh? Echt? Ja echt. Vandaar dat mijn hoofd een chaos is dus! Deels komt het doordat ik nog niet goed een prettige werkwijze heb gevonden in combinatie met mijn nieuwe baan (Wunderlist, Google of gewoon op papier?). Daarnaast moet je natuurlijk altijd weer even structuur krijgen wanneer je in een nieuwe functie zit. Tijd voor verandering dus! Mijn to-do lijst voor vandaag ligt klaar (dat is een hele waslijst als je 3,5 maand niets hebt opgeschreven) en ik hoop dat het in ieder geval weer voor structuur zorgt.

Het beetje extra structuur zorgt in ieder geval voor meer ruimte in mijn hoofd! En meer ruimte in mijn hoofd, betekent ook: meer ruimte om aan mijn blog te werken. Komt dat even goed uit.. 😉

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!