plannen eten
Lijstjes

Vooruit plannen wat je gaat eten: hoe en waarom?

Een eetplanning maken klinkt voor velen waarschijnlijk lichtelijk overdreven en totaal niet nodig. Voor anderen is het misschien de normaalste zaak van de wereld en wellicht schrijf jij elke week een mooie planning uit. Tegenwoordig zie je steeds vaker de term mealprepping voorbij komen waarbij mensen naast het plannen, ook direct het eten in het voren maken. Op dit moment doe ik dit (meestal) niet. Eerst maar eens te beginnen bij het maken van lijstjes.

Waarom?

Voor mijn zijn er verschillende redenen om mijn eten te plannen. Zoals ik eerder al zei, is het met name gewoon praktisch.

  • Het is makkelijk met het doen van boodschappen en het maken van het lijstje hiervoor
  • Doordat ik plan, weet ik dat het eten in huis is, en weet ik direct wat ik moet maken
  • Geen stress over wat ik nou ga eten
  • Mijn vriend weet ook wat we eten, als hij eerder thuis is dan ik kan hij ook direct koken
  • Minder verspilling! Doordat ik het plan, probeer ik ook dingen te combineren en ingrediënten die ik de ene dag niet op maak, de volgende dag te gebruiken.
  • Het is uiteindelijk (denk ik) ook goedkoper. Ik heb het nooit getest, maar ik kan bijvoorbeeld nu een hele zak buitenbeen paprika’s kopen omdat ik weet dat ik er een hoop nodig heb. Dat is altijd goedkoper dan elke dag 1 paprika kopen.

Hoe maak je een eetplanning?

Er zijn meerdere manieren om je eten te plannen en je kan het zo groot en gedetailleerd maken als je wil. Over het algemeen plan ik alleen mijn avondeten, maar bij mij is het afhankelijk van hoe gezond ik bezig ben. Als ik even weer wat beter op mijn eten wil letten, plan ik soms ook ontbijt en lunch om zo rekening te houden met sporten en afwisseling. Doe wat werkt voor jou! Overigens plan ik meestal alleen van ma t/m vrijdag. Ik houd wel rekening met het weekend en zorg dat er wat in de vriezer ligt, maar het is ook wel prettig als je een beetje speling hebt.

  • Houd rekening met activiteiten die je hebt in de week. Zo weet ik dat ik op dinsdag later thuis ben van het werk, en zorg ik dan dat we iets makkelijks eten (of uit de vriezer). Wanneer ik juist op tijd weg moet om te sporten houd ik daar ook rekening mee.
  • Zorg voor afwisseling. Juist doordat ik het allemaal op een rijtje zet, eet ik gevarieerder. Als ik het elke dag bedenk kan ik gerust elke dag aardappels eten. Terwijl als ik vooruit denk, er veel interessantere gerechten voorbij komen.
  • Neem de tijd. Ik vind het juist leuk om recepten op te zoeken en als ik daar even voor ga zitten, heb ik veel meer inspiratie dan dat ik snel een lijstje probeer te maken.
  • Combineer. Heb je de ene dag maar een halve courgette nodig? Verwerk de andere helft de volgende dag in een pastagerecht.
  • Gezond/ongezond. Als ik bijvoorbeeld op vrijdag graag een pizza wil eten (lekker makkelijk) probeer ik daar eerder in de week rekening mee te houden. Het moet natuurlijk niet obsessief worden, maar ik kan dan best op donderdag een salade eten.

Wat gebruik je om te plannen?

Er zijn natuurlijk 1000 mogelijkheden om je gerechten te plannen. Je kan dit doen in word/excel of in bijvoorbeeld Wunderlist. Zelf ben ik van het schrijven en vind ik het ook leuk om dit lijstje te schrijven. Zoals eerder aangegeven gebruik momenteel deze van de HEMA. Je kan bijvoorbeeld ook een deskplanner gebruiken of een whiteboard.

Daarnaast zie je online ook vaak hele leuk mealplanners voorbij komen. Deze van Chickslovefood is misschien handig, maar online kan je ook echt nog een hoop anderen vinden. Even printen en klaar!

 

Wat werkt voor jou het beste? Wel of niet vooruit plannen? 

2 Reacties

  • Donna

    Bedankt voor alle tips! Eigenlijk is dit heel slim, maar ergens wil ik ook altijd elke dag gewoon eten waar ik zin in heb. Dadelijk heb ik net geen zin in datgene dat ik gepland heb…

    • Mariska

      Haha, gek genoeg gebeurt me dat bijna nooit. Ik denk doordat ik het lijstje zelf maak, dat ik me er gewoon al op in stel dat we dat eten. Dus. Punt. Haha. Als het een enkele keer wel gebeurt, dan ruil ik met een andere dag (als dat kan qua houdbaarheidsdatum).

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.