google task
Lijstjes

Werken met Google Task

Ik houd van lijstjes. Veel lijstjes. Ze zwerven door het huis en op mijn telefoon. Ik gebruik verschillende apps en ik weet mijn lijstjes gelukkig meestal nog terug te vinden. Google Keep, Wunderlist en ook nog een aantal handgeschreven lijstjes. En sinds kort gebruik ik ook: Google Task. Ideaal. Om meerdere redenen.

Wat is Google Task?

Google Task is een (redelijk) nieuwe to-do app van Google die geïntegreerd is in Google Mail. Naast de integratie in Google Mail kun je ook de app gebruiken op je telefoon. Google Task is te gebruiken als een simpele to-do lijst en werkt juist daarom misschien wel zo goed.

Wat is het verschil met bijvoorbeeld Google Keep of Wunderlist?

Eerder gaf ik al aan vaak Google Keep of Wunderlist te gebruiken voor mijn lijstjes. Dat doe ik nog steeds, maar wel op een andere manier. In mijn huidige werk zijn er voor mij twee dingen belangrijk in een to-do lijst app.

  • Ik moet er altijd en overal bij kunnen
  • Het moet eenvoudig zijn taken toe te voegen

Het afgelopen jaar merkte ik dat daar nog een wens bij kwam: overzicht.
Wanneer je to-do lijsten oneindig zijn, je veel gebruikt van je mail en agenda werkt een app als Wunderlist prima, maar het is lastiger om overzicht te krijgen. Google Task werkt daardoor handig voor mij.

Waarom werkt Google Task goed?

Integratie

Google Task heeft een goede integratie met Google Mail en Google Calender. Wanneer je Google Mail geopend hebt, kun je de extensies downloaden waardoor je rechts in een kolom je openstaande taken ziet. Je kunt verschillende to do lijsten aanmaken en degene die jij graag wilt openen selecteren. Dat spreekt natuurlijk voor zich.

Datum

Het is ook mogelijk een datum aan je taak te geven, dit werkt niet anders als bijvoorbeeld bij Wunderlist. Het voordeel vergeleken met Wunderlist is dat het direct gesynchroniseerd is met je agenda. Wanneer je daar de agenda ‘taken’ aan hebt staan, zie je de taken die voor een speciale datum voldaan moeten zijn ook terug in je agenda.

Voor mij werkt dit heel fijn! Ik heb een aantal taken in mijn werk waar het echt belangrijk is dat iets voor een bepaalde datum gedaan wordt. Door het in mijn to do lijst te zetten met datum, zie ik dat ook weer terug in mijn agenda. Je kunt de taken sorteren op datum zodat je direct ziet welke taken voor welke datum voltooid moeten zijn. Erg handig!

Mails toevoegen

Als laatste heeft het nog een superhandige functie die ik laatst ontdekte. Je kunt een mail naar je to do lijst slepen, zodat hij automatisch op je to do lijst komt. Eenmaal in de to-do lijst kun je zelf een andere titel geven of nog subtaken toevoegen. Je e-mail wordt hierdoor geen to-do lijst want de taken die je nog moet afvinken staan nu gewoon op je to-do lijst (waar ze horen!). Hierdoor is je mail overzichtelijk en heb je duidelijk wat je allemaal nog moet doen.

Uiteraard werkt Google Task het beste wanneer je Google Mail en Calender ook al gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld Outlook gebruikt is het nog wel mogelijk om Google Task te gebruiken (het is via een link te bereiken), echter is deze weergave erg onduidelijk en lang niet zo gebruikersvriendelijk. De app daarentegen kun je natuurlijk wel altijd gebruiken!

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het dan weten via een reactie!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.